Snöblandat

Alla inlägg under februari 2012

V9

Av snoblandat - 28 februari 2012 17:52

Veckan då det är som emst folk på hela säsongen, köerna ringlar sig, det ryktas om dryga stockholmare som inte kan åka skidor? haha för mig har det iaf varit jobb non stop från i går känns de som.

Igår måndag var det nya barn och ta hand om, och min alla första egna lektion, var lite nervös innan med tanke på att jag skulle ha hand om 9 barn! De var som tur inga nybörjare, det är såkallade snöstjärnor som är snäppet bättre än nybörjarna, det gick ritkigt bra.

Man kan tänka sig att det är svårt att komma ihåg namnen på så många barn, vi har namnlappar som vi klistrar fast på barnens hjälmar, där även nummer till föräldrarna står ifall det skulle hända något. Jag är GRYM på att komma i håg namn så det behöver jag inte oroa mig för.

Andra gruppen innan lunch var det dags för nybörjare, lite mindre barn, suck! jättejobbig lektion. Det var så olika nivåer i gruppen, vissa kunde bromsa och vissa kunde inte alls då blir det jobbigt, för det blir tråkigt för de som redan kan, men nu har vi mixat lite i grupperna så det ska nog bli jämt tills imorn.


Idag har det varit en tuff dag.

Började jättebra med mina snöstjärnor då vi åkte till en ny backe, jättekul tyckte de och jag med. Jag lärde de hur man gör när man har ramlat och vill komma upp, jätteskönt om de kan klara de sjävla, tungt om man ska gå o lyfta upp de hela tiden. Efter lektionen var barnen helt slut.


Min snögubbegrupp gick mindre bra, mitt tålamod låg på noll och jag ville bara att barnen skulle lyssna på mig och jag fick lust o skrika rakt ut, vilket jag som tur nog inte gjorde. Ena tjejen ville gå på toaletten, då fick hela gruppen följa med, kan ju inte lämna kvar resten ensamma. 

Dags för lunch som varade i en kvart! Ut igen och dags för snowboardlektion, hade tre snowboardlektioner på eftermiddagen, kul!

Sen blev det tisdagsfika med resten av skidlärarna, kladdkaka!

Här är veckans "jugglist" man dömer varandra för saker någon har gjort, tex att viktor stal tunnbröd av Emil. På fredagg blir det rättegång då får man försvara sig och se om man blir dömd eller inte. Listan har nu blivit längre.






   

Såhär ser våra skidskolekläder ut




Bra bra låt!


Av snoblandat - 26 februari 2012 15:28

Så har ännu en helg gått och jag har varit här i Tänndalen i ca 1 månad, tiden går rysligt fort!

Har förstått att hemma är det nästan vår, stämmer det? Det låter härligt, men först vill jag uppleva riktigt vinter, vilket jag verkligen får här uppe, skidåkning alla dagar i veckan, grymt!


Igår var vi i Ramundberget ett gäng, det var en riktig härlig dag, solen sken på oss, det är inte ofta det är såna dagar häruppe, för det mesta så blåser de och när det blåser då blåser det verkligen!

Idag har jag bara chillat, gick en promenad för att ta tag i problemet med min pjäxor, denna gången gjorde han ett hål i innerskon så att knölen på foten får utrymme, ska testa imorn så får jag se  hur det blir.


Jag har varit duktig och lagat mat oxå spagetti och köttfärssås med champinjoner, majs och craime fraische i, mums mums. Fast jag hatar och laga mat så gick det bra, det är så mycket godare med hemlagat än att köpa halvfabrikat. Dessutom bra matlådor oxå.


I natt hade jag en hemsk dröm! Usch o fy, jag drömde att en kompis dog, jag var så ledsen och grät hela tiden i drömmen och hade världens ångest när jag vakna, usch ryser.

Pratade med kompisen och hon mår bra som tur är :D




 


Barnen blev helt till sig när Bärra kom på besök :D


Elev: Är det du som gjort alla småblåbär?

Lärare: Ja, han träffade en blåbärsflicka


Av snoblandat - 24 februari 2012 22:44

Den här veckan har gått i ett rasande tempo, just nog för att den varit så rolig!

Har varit med och hjälpt till i två olika grupper och på eftermiddagarna har jag haft snowboardlektioner.


Kommer sakna killgruppen vi har haft denna veckan, ett gäng supergrymma 5, 6 åriga killar, har varit så himla kul o åka med de, just för att de lärt sig så mycket och fort så man kan pröva på nya grejer. Idag åkte vi från toppen och så har vi hoppat i parken, superkul tyckte både vi och de.


Igår skulle vi ta oss från ett område till ett annat, då det blåste typ storm och inga liftar var öppna fick vi tolka efter skotern (åka bakom skotern och hålla i ett snöre) Ni kan ju tänka hur kul de tyckte det var!

På eftermiddagen fick jag tolka med med snowboarden efter skotern, en aning svårare men det gick, bra balansträning oxå.

Inför nästa vecka som är vecka 9, den veckan som är fullbokad på alal fjäll i hela sverige nästan, har jag fått två egna grupper att ta hand om, en snögubbegrupp, då de är de nybörjare av de allra minsta barnen och sedan en snöstjärnegrupp, nybörjare av lite äldre barn, spännande!


Ikväll spelar Timbuktu här i Funäs, har tyvärr inte fått tag på någon biljett, men jag var med på förfesten iaf :)


Nu tänkte jag sova, imorgon blir det nog åkning i Ramundberget


godnatt



Av snoblandat - 22 februari 2012 18:19

Åh vad det är skönt att leva då, som den där visan man sjöng på dagis går.

Idag har det varit kanonväder, solen har lyst och det har knappt blås något. Idag har det gått himla bra i skidskolan, har åkt "offpist" hoppat lite och lärt oss åka ankarlift, helt utan problem, härligt!


På eftermiddagen hade jag snowboardlektion, så himla roligt med tanke på hur länge sen det var, men det gick jättebra. Det lärde sig grunderna till att svänga på 1, 5 time, så hoppas de bokar fler lektioner. Det var två vuxna och en 11 åring.

Annorlunda att undervisa vuxna men det var roligt.


Ikväll var det kvällsåkning men jag skippar det, då jag måste "vila" mina fötter. Bra pjäxor är verkligen a och o när det gäller skidåkning, speciellt när man åker så mycket som jag. Fötterna förändras lite när man "lever" i pjäxor. Har fått som små knölar på utsidan av lilltårna. (vanligt problem för skidåkare) Har lämnat in pjäxorna för att de ska trycka de, trycka ut de så de blir lite större, så jag inte märker av knölarna.


Nu ska jag söka en praktikplats för sommaren, ett läger.


Lovisa, måndagsklubb är som ett uteställe, man går dit har kul o träffar folk

Av snoblandat - 22 februari 2012 18:19

Åh vad det är skönt att leva då, som den där visan man sjöng på dagis går.

Idag har det varit kanonväder, solen har lyst och det har knappt blås något. Idag har det gått himla bra i skidskolan, har åkt "offpist" hoppat lite och lärt oss åka ankarlift, helt utan problem, härligt!


På eftermiddagen hade jag snowboardlektion, så himla roligt med tanke på hur länge sen det var, men det gick jättebra. Det lärde sig grunderna till att svänga på 1, 5 time, så hoppas de bokar fler lektioner. Det var två vuxna och en 11 åring.

Annorlunda att undervisa vuxna men det var roligt.


Ikväll var det kvällsåkning men jag skippar det, då jag måste "vila" mina fötter. Bra pjäxor är verkligen a och o när det gäller skidåkning, speciellt när man åker så mycket som jag. Fötterna förändras lite när man "lever" i pjäxor. Har fått som små knölar på utsidan av lilltårna. (vanligt problem för skidåkare) Har lämnat in pjäxorna för att de ska trycka de, trycka ut de så de blir lite större, så jag inte märker av knölarna.


Nu ska jag söka en praktikplats för sommaren, ett läger.


Lovisa, måndagsklubb är som ett uteställe, man går dit har kul o träffar folk

Av snoblandat - 22 februari 2012 18:19

Åh vad det är skönt att leva då, som den där visan man sjöng på dagis går.

Idag har det varit kanonväder, solen har lyst och det har knappt blås något. Idag har det gått himla bra i skidskolan, har åkt "offpist" hoppat lite och lärt oss åka ankarlift, helt utan problem, härligt!


På eftermiddagen hade jag snowboardlektion, så himla roligt med tanke på hur länge sen det var, men det gick jättebra. Det lärde sig grunderna till att svänga på 1, 5 time, så hoppas de bokar fler lektioner. Det var två vuxna och en 11 åring.

Annorlunda att undervisa vuxna men det var roligt.


Ikväll var det kvällsåkning men jag skippar det, då jag måste "vila" mina fötter. Bra pjäxor är verkligen a och o när det gäller skidåkning, speciellt när man åker så mycket som jag. Fötterna förändras lite när man "lever" i pjäxor. Har fått som små knölar på utsidan av lilltårna. (vanligt problem för skidåkare) Har lämnat in pjäxorna för att de ska trycka de, trycka ut de så de blir lite större, så jag inte märker av knölarna.


Nu ska jag söka en praktikplats för sommaren, ett läger.


Lovisa, måndagsklubb är som ett uteställe, man går dit har kul o träffar folk

Av snoblandat - 20 februari 2012 16:55

I fredags, då jag fyllde år var en perfekt dag, solen sken, barnen i skidskolan var glada, jag var glad och på eftermiddagen åkte jag tillsammans med Annie (som jobbar i skidskolan) till Åre. Jag var där o hälsade på klasskompisar som har praktik där, kärt återseende. På kvällen blev det fest och utgång.

Lördagen bjöd på en del skidåkning, inte så mycket, vi åt också väldigt goda hamburgare till lunch. På kvällen var det final i Redbull Crashed ice som vi kollade på, senare på kvällen var det efterfest, ryktades om att den skulle bli grym!

Vi drog dit vid 11 tiden men då var kön ringlande lång så det var bara ställa sig o vänta, 1,5 timme senare kom vi in och han vara där i 1 timma ungefär ovärt!

Söndagen hände inte mycket alls sov och latade oss. For sedan hem till stormen i Tänndalen, här har det blåst både idag och igår, fy!

Måndag ny vecka och nya elever spännande!

Ryktas om måndagsklubb idag, får se om jag orkar... känner att jag behöver spara både på min energi och på min pengar.

Här kommer lite bilder        


Av snoblandat - 16 februari 2012 20:41

Idag mår jag bra!

Har varit massor med glad idag och det är härligt.

Skidskolan har gått bra fått se fina plogar av eleverna vilket är grymt skönt!

Det är så skönt när de lärt sig bromsa då man kan gå vidare och göra roligare saker. På eftermiddagen skottade vi en jäkligt massa snö! sjukt mkt, skulle skotta verandan utanför en restaurang, ganska stor och 1 meter hög snö över hela, det tog sin tid och vi gjorde klart halva. För det fick vi vad vi ville och äta, jag tog en våffla med hjortronsylt och grädde mumma, sedan fick vi även fika på det och även en lunchkupong = gratis lunch + att vi får betalt för timmarna vi jobbade, då kan det varit värt och skotta all denna snön!

Efter skottningen var det dags för lavinutbildning mycket intressant och bra och kunna.

Hem och laga mat och pratat en massa i telefon bla planerat helgen med issa som är i Åre med flera andra av mina klasskompisar, det kommer bli grymt!!

När jag kom hem fanns där ett stort paket + ett kuvert som jag fått med posten, hmm spännnde, får hålla mig tills i morn med att öppna det, då det är min födelsedag, min 22 födelsedag!



'   Vi har fått besök av renar här i Tänndalen, de går i en hage ett avskilt område liten bit bort från backen.





Ovido - Quiz & Flashcards