Snöblandat

Alla inlägg under april 2012

Av snoblandat - 24 april 2012 20:48

Är i Åre för sista skidveckan tillsammans med klassen och hittils har det varit awsome!

Bara att få träffa alla igen var superkul, det var ändå 3 månader sedan, sick.  Måndag kl 9 stod vi i backen redo att ta liften upp, vi blev indelade i grupper då halva gruppen åker med instruktör på förmiddan och halva åker fritt.

Jag åkte fritt på förmiddan, vilket kändes bra att få åka o värma upp sig lite.

Eftermiddagen blev helt galen, helt slut efter skidåkningen, svettig! Min grupp åkte med Dic, vår galna lärare som gör saker som ingen annan gör. Han började med att ta oss till den säkert svartaste backen i hela Åre, jag kunde inte åka ner där, jag blev bara så rädd, jättekonstigt fick ngn sorts av panik som jag inte kan förklara så jag började traska tillbaka och hittade efter några om och men tillbaka till gruppen igen. Resten av eftermiddagen åkte vi i susabäcken, ritkigt roligt, en offpistslinga som går brevid, över en bäck med en massa små hopp och svängar, bra träning!


Imorgon väntar första delen av vårat uppåk på steg 2, nämligen banåkning, kommer vara en bana uppsatt med ett visst antal portar, en instruktör åker först och tar tid, dennes tid ska vi då klara en viss procent av, spännande, men nervöst!

På torsdag väntar resten av uppåket, vilket är tre olika svängar, mellansväng, kortsväng och stor skärande.

De är vissa punkter de kollar på och bedömer utifrån


Mellansväng: centrerad position, dosering av kant och vrid, balans över ytterskidan.

Stor skärande: centrerad position, balans över ytterskida

kortsväng: centrerad position, dosering kant vrid, rytmiskt stavarbete, balans över ytterskida


vafan de ska man ju kunna klara, men sjukt nervös.

Idag åkte vi skidor från 8 till halv 5 de är ju 7 timmar shit!

 

Här är vi i liften. Elin, jag, Jeaantte och Alice, Malin tar bilden

Av snoblandat - 16 april 2012 13:33

Sista helgen i Tänndalen har passerat en helg med fest, sol, städning och avskedskalas.

Linda lämnade huset imorse, bröderna åberg idag och jag imorgon, det blir tomt.

Igår var det söndag, jag skulle byta till sommardäck på bilen (ska besikta den idag, då vinterdäcken är för slitna så tar ja sommardäcken istället) Det började bra, låste in både nycklar, plånbok och mobil i bilen, hur fan lyckas ja!?


Vår bästa hyresvärd fixade en låssmed som kunde komma o hjälpa mig, bara betala o se glad ut hmm... not

sen skulle då däcken bytas, men då sitter bultarna åt så hårt att ja inte får av de, men även där så hjälper hyresvärden till, han har en kompressor som gör det lättare att få av de. Sommardäcken på, men tror ni då inte att nu imorse att de kommit en jävla massa snö, suck suck suck, hur ska ja nu kunna köra bilen till besiktningen.


Imorgon åker jag mot Orsa. Jag har en så konstig känsla inom mig, vet inte var jag vill vara, jag vill inte var kvar här, men ändå så vill ja inte åka härifrån, ja vill inte till Orsa, ja vill inte till Åre, ja längtar inte hem, wtf?! 


Ja ja nu väntar ja bara på att snön ska smälta här så jag kan köra bil


Av snoblandat - 12 april 2012 20:37

Redan torsdag, veckan har gått supersnabbt och snart är jag hemma o möter våren. Jag vill ha grönt gräs blommor och fågelkvitter, sol har jag fått idag. När jag gick ut genom dörren imorse möttes jag av strålande sol i mitt ansikte underbart!

På första lektionen hade vi med oss Tänndalens egna fotograf som vill fota glada barn, vi åkte runt och busa i Krokskogen lekte o hade oss, saftkalas hade vi oxå. Andra lektionen åkte vi en massa sittlift bara för att de är kul och för att det är skönt, life's good!

De roliga va när vi va inne i barnens värmestuga där det finns en "svarta tavlan" som barnen får rita på.

En kille skulle rita en katt, och då säger jag att jag kan en historia om en katt samtidigt som man ritar den, patrik lovisa? minns ni?  De handlar om en gumma och en gubbe som bor i ett hus tillsammans ett runt hus, vilket då blir kattens huvud, gumman o gubben blir osams o delarp å huset , då gör man ett streck i mellan och sen vill de ha fönster och dörrar, ögon  o mun, gumman ska sen gå o hämta vatten och de blir då benen och kroppen haha. Hela den berättelsen kunde denna lilla kille, haha nostalgi!

Sedan blev de lunch på Forbonden, 55 kr mycket bra, det blev shnitzel ris o tomatsås.

Innan vi åkte hem fixade vi påsar inför avslutningen imorgon, påsar som barnen får när de slutar skidskolan, det får bla russin, zoogodis, klubba, klistermärke mm.


Imorn är de personalfest

Ren

Av snoblandat - 10 april 2012 19:17

Blev en långpromenad med Linda, ritkigt skönt!  Dagen har varit bra, har haft mina två grupper snögubbar och snöstjärnor, goa goa ungar! Vi skulle gå o hälsa på renen i backen (en av svängfigurerna) han ger barnen uppgifter som de ska göra på vägen ner i backen, tex räkna figurer eller räkna svängar mm. Jag frågade va de tyckte att renen skulle heta, då lilla nova utbrister: LOREEN ska han heta, du vet hon som vann melodifestivalen, loREEN haha fattar ni?

o så va de en kille som tycker han ska heta tvål haha XD de är fan roliga, nästan i klass med mina ordvitsar ju.

Har just lagat mat chicken nuggets nudlar och sötsur sås, namn nam.

Nu är de endast den här och nästa vecka kvar av säsongen, sjukt! sen blir det Åre med klassen, kommer bli awsome.


Det roliga va när jag var på affären (kjåsken) då jag träffar en pappa till ett barn i min grupp, som berömde mig för att hans dotter blivit så duktig :) sånt blir man glad av

Av snoblandat - 7 april 2012 18:16

Det har varit en kul vecka, har haft en snölekisgrupp tillsammans med Johan oj vad vi har lekt och gått på både skattjakt och drakjakt, spännande!

Ansiktsmålning har det oxå varit, massor av barn som ville få ansiktet målat, satt i över två timmar och målade allt från en cirkusapa till fjärilar. Har även hunnit med härlig snowboardåkning tillsammans med Ullis och Viktor, tog några vändor i den "gömda skogen" där lössnön fanns underbart!

Linda och jag har precis varit och handla åt gänget som ska äta påskmiddag här på lyktan, det blir ägg, sill, potatisgratäng, prinskorv nam nam nam, det är ju ändå påskafton.

Saknar våren och påskäggletandet nu.

En sak som jag kommit på är lite tråkigt är att man missar våren när man är här uppe, man kommer hem i maj och då är det ju nästan sommar!

Jag lägger upp lite bilder från veckan

Skidlärarnas toppmöte med tillhörande skål med champagne

 

Resultate av när Lisa målade mig

Av snoblandat - 4 april 2012 16:11

Idag och igår har vädret varit ritkigt bra, lite blåst men mest sol :)

Därför är det lättare att ut och träna efter jobbet eller bara kulåka. Igår var vi ett gäng som åkte snowboard på eftermiddagen, vi åkte mot den "hemliga skogen" sjukt härligt var det, massa pudersnö och det kändes som att surfa fram, kommer verkligen åka dit fler ggr. Idag tog Viktor och jag några carvingsvängar i de stora breda backarna och solen lös :)


Tänkte lägga upp lite bilder


Är representant för Björnlunda här uppe i fjällen :)

 

Skicross

 

Fina paketet ja fick av Ramona

   

Var och hälsade på Carro och fick se nyfödda killingar

Av snoblandat - 2 april 2012 21:12

sitter här o dricker te och tänker, där av  rubriken.

Måndag och ny vecka nya barn, möte klockan 8 imorse för att gå igenom veckan, påskveckan då det är lite utöver de vanliga som händer, bla ska jag ha hand om ansiktsmålning, hjälp mig haha. Hoppas alla barn vill bli målade till påskkärringar.  Jag och Johan har en grupp tillsammans denna veckan, snölekis inte den roligaste gruppen då det inte blir så mkt åkning. Krävs mycket av oss som skidlärare att hela tiden hålla barnen intresserade då de av minsta lilla börjar grina och vill till mamma eller pappa, brukar vara så första dan. Idag letade vi efter snömaskar och pratade med snögubben. Var sedan med på en snowboardlektion, nu är ju ja redan utbildad snowboardlärare, men alltid intresant att se hur andra undervisar och jag fick mycket ny syn på grejer, saker jag inte tänkt på tidigare.

Idag fick jag en försenad present från min vän Ramona, mycket fint.

De stog en svart låda med en röd rosett omkring och väntade på mig efter jobbet, inuti fanns det en guidebok till dubrownik, dit vi ska åka i sommar, en svart prickig rosett, en jättefin bok som hon även skrivit lite till mig i och ett fint födelsedagskort.


En lista med tecken på att du "blivit gammal"

* Köper thepåsar bara för att de är fina

* Dricker the var kväll och morgon

* Har en favoritfåtölj

* Löser korsord innan du somnar

* Skriver dagbok

* Bakar bröd en söndag

* Barnen tror du är mycket äldre än vad du är

*  Sätter upp håret i tofs när du simmar för att du inte vill blöta ner de

* Har innetofflor


Gissa hur många punkter jag prickar in :P


Av snoblandat - 1 april 2012 13:38

Nu har vintern återvänt till Tänndalen, efter en vecka med regn och slask ooch mängder med vatten i backen så är de nu utbytt mot snö snö snö :) Härligt.

Gårdagen var awsome åkte skidor med Lina nästan hela dan, strålande sol och perfekta förhållanden i backen, övade kortsväng inför uppåket, vilket jag börjar bli nervös för. Har några veckor på mig.

På kvällen så blev det jaccuzzi med några andra tjejer, ritkigt härligt och avslappnande.

Avslutade kvällen med kladdkaka och film.


Nu ska jag spela betapet med syrran

 och sätta in brödet i ugnen.



btw jag hatar tummvantar specieltt barns tummvantar

Ovido - Quiz & Flashcards